Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



lørdag 3. desember 2011

Storm har gjort oss værfaste igjen....

....ja, da var vi værfaste igjen da - sånn egentlig syntes jo jeg det er litt sjarm...
Litt nedtur ble det både for ungene og meg i morges da jeg ringte M/S Teisten kl 0745 - fikk da beskjed om at båten var innstilt idag...jeg fikk vite av mannen jeg pratet med på Teisten at det hadde vært/var 14 meter høye bølger utaskjærs, dette får jo ringvirkninger innover i fjordene her også - og konsekvenser for den båten som skulle ha ankommet Møkster kl 1545....det betyr at Stig ikke kommer seg fra Flesland og hit til Møkster idag...
Planen idag var at ungene og jeg skulle ta båten til Bergen, kose oss i byen i flere timer med bl.a å besøke den store pepperkake-byen på Torgallmenningen, evt ta Fløybanen hvis været tillot det - og ikke minst ta en tur til lekebutikken...alle ungene har nemlig bursdags - eller sparepenger som brenner i lommene... :-)
Stig skulle ta flybussen til Bergen for å møte oss der, vi skulle ha noen timer sammen i en julepyntet Bergen - før ungene og Stig skulle ha tatt båten tilbake til Møkster kl 1445.
Jeg skulle ha blitt igjen i Bergen, ligget på hotel Terminus rett ved togstasjonen - for så å ha gått på jobb i 1230-tiden imorgen... Jeg skal egentlig til Myrdal imorgen, for så tilbake til Voss - og sove der.... Nå må vi tenke alternativt, jeg må prøve å få skyss privat til Hufthamar imorgen tidlig - for så ta bilfergen til Krokeide og bybussen derifra...den første båten fra Møkster går kl 1145 på søndager, den er i Bergen kl 1250 - det hjelper så lite når min tjeneste begynner kl 1251...men hvis værgudene er på min side, og vi har en snill nabo - ja så er det et lite håp om å faktisk å få det til!...
Nå må vi først konsentrere oss om Stig, hadde vært hyggelig å få ham hjem idag - vi håper noen kan hente ham privat på Hufthamar i ettermiddag hvis været tillater det...da må han komme seg med buss fra flyplassen til Lagunen kjøpesenter, for så å bytte buss til Krokeide - og bilfergen over til Hufthamar...
Imellomtiden koser vi oss med fyr i peisen...


...deilig med fyr i peisen, spesielt når det bøtter ned og føyker ute...
Til nå idag har det kommet 17,2mm nedbør, det er 4 grader - og det blåser sterk kuling 18m/sek... I løpet av et par timer er det meldt liten storm igjen 23m/sek - natt til idag var det full storm... :-)
...vel jeg får vel bare begynne å kle på meg, må en tur i butikken om jeg vil eller ei - tro det eller ei, men når man først har kommet ut - ja så er det fantastisk, man kjenner man lever! Mange tenker vel at jeg og vi er gale, og ja kanskje vi er det - man går vel kanskje lei etterhvert, men enn så lenge... :-)

1 kommentar:

Guri sa...

Kjenner meg så godt igjen :) Her på Smøla på Nordmøre har det også blåst en del i det siste, og storm meldes det i kveld også. Ferger og hurtigbåt slutter å gå....og da er det bare å låse seg inne og gjøre det beste ut av styggværet :)
Ha en fin lørdagskveld :)
Klæm Fra Guri som også bor uti havgapet