Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



tirsdag 20. mars 2012

Fra den ene ytterligheten til den andre...

...ja, både på den ene og den andre måten kan man si...
Både når det gjelder by- og bylivet, og masse folk...men også klimamessig, jeg har jo kjørt tog til fjells - og på søndag var det snøstorm på Myrdal, og jeg stod med snø til knærne på Ørneberget - da jeg skulle hjelpe Arna speidergruppe inn på toget med full oppakking og et lass med ski...
...det å komme tilbake til lille, rolige Møkster - det er deilig!...
Men, som den sosiale damen jeg er - setter jeg utrolig pris på en hektisk dag i toget også...jeg møter så mange hyggelige mennesker, både kollegaer - men også reisende på toget... :-) Når det gjelder kollegaer, traff jeg en lokfører denne gangen - som er like "frik" som meg når det gjelder å ta bilder av alt og ingenting... Han har også alltid med seg kamera hvor enn han er, han har nettstedet www.lokmartin.net - er du litt "tognerd" som han og meg, eller bare er glad i å se bilder av fin natur året rundt - ja så ta en titt innom siden hans...jeg lover deg en fin opplevelse!...
Nok om det,jeg føler meg priviligert som får oppleve begge disse to verdnene...


...det står skrevet i sanden...
Jeg syntes disse to ordene beskriver livet vårt så godt nå,jeg er kjempe takknemlig for at vi fikk denne muligheten - til å gjøre en forskjell i livet vårt...og at vi faktisk turte å ta sjansen....vi angrer ikke en dag :-)


...stemningsbilde...
Jeg gikk ned i butikken i formiddag, og følte på "freden og roden"...


...da jeg kom frem til butikken, fikk jeg tatt gjestebryggen bedre i synet - jeg var jo desverre ikke her i helgen da et knippe av Møksters menn gjorde en iherdig innsats med å bytte isoporen under bryggen...det var visst mnd happening, og litt av et syn for de skuelystne - synd jeg ikke var der og fikk foreviget det hele... :-)
Stig holdt på å falle i sjøen visst, og det var balansekunster av dimensjoner - Stig ble visst holdt etter bena også for å få disse isopor "klossene" inn under bryggen mens Karsten Inge brukte Møkstranissen for å heise opp bryggen litt mens de holdt på...litt av et syn tenker nå jeg ( knis )...
Stig var nå støl både her og der dagen etter, på steder han ikke visste var mulig å bli støl på også... :-)
Vel, fint ble det jo - og....


...og det trengtes ser dere, dette er de gamle isopor "klossene" - de var klare for utskifting ja...


...Møkster er gjennomdynket av regn for tiden, flere steder ligger det overvann - jorden er så mettet med vann at den ikke tar til seg mere nå...
Ikke for det, vi har sett solen i dag - det var deilig!...men nå regner det igjen...vi holder humøret og håpet oppe, det er meldt veldig bra til helgen - håper det slår til også :-)


...vel hjemme igjen, etter handleturen - "kjerring-trallen" min er utrolig god å ha i mangel på bil...
"Kjerring-trallen" min kom opp som samtaleemne da jeg traff Randi til en rask shopping-runde og cafè-besøk i Bergen i går...før jeg skulle ha båten fra Strandkaien kl 1315...
Kjempe kos å treffe Randi sånn selvom det bare ble knappe 2 timer...kanskje vi treffes neste gang jeg skal jobbe igjen også, det blir helgen 20. - 22. april - da er det Skarverennet...det blir helt klart en anderledes dag på jobb, jeg skal ha pass-reise til Ål fredagen - og ligge på hotel der...for så å begynne på jobb grytidlig (kl 05...) lørdagmorgen,da kjøres det trippel vognsett - og det er over 1000 passasjerer...her gjelder det å holde tungen rett i munnen...


...og Stig holder fremdeles på med "steingjerdet" sitt, det begynner å ta form - og enda finere kommer det til å bli når vi får sådd gressfrø, og det etterhvert blir grønt utforbi...


...jeg var og tyvtittet på hytten til ungene da de var på skulen i dag, syntes de er utrolig flinke jeg - legg merke til detaljer som trapper og avdankede stiger, og ikke minst det lille "taket" over inngangsdøren... :-)


...i skrivende stund hører jeg banking og snekring fra skogen bak husene våre, jeg snek meg opp en rask tur for å ta bilde av dem in action... :-)
Her er Henrik, vi ser Hanna i bakgrunnen...


...etterhvert tittet Martin frem også, Abelone holdt på i 2.etg - så hun fikk jeg ikke med på bildet...de koser seg nå ihvertfall, og har det gøy sammen... :-)

- Stig er i Sverige med jobben, han venter vi hjem i morgen kveld - det gleder vi oss til!...

2 kommentarer:

2store2små sa...

Ja er det ikke gøy å ha vært litt gale for en gangs skyld:) Gøy å gjøre noe annerledes, og bryte ut av sikkerhetssoner og a4-liv. Dere danner herlige minner dere vil huske resten av livet. Nyt tiden;)

Gry

Ann Kristin sa...

Hei, hei Bente!
Fremdeles fantastisk å se at dere kan nyte de små ting i hverdagen. Det er som jeg alltid har sagt: nyt livet med hverandre og nyt nuet.
Håper vi treffes på toget i forbindelse med Skarven:-) Det kan nok hende at jeg blir en krevende passasjer, som forlanger det lille ekstra.....;-)))
Gode klemmer fra Ann Kristin