Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



mandag 23. april 2012

Nok en aktiv helg er over...

...Stig og ungene har vært på Møkster i helgen, Stig har vært utrolig flink å male ferdig huset en gang - det blir fint! Ungene har lekt og kost seg med de andre barna i løpet av helgen, Stig og Lasse tok seg en båttur over til Rabben lørdagen - og Kristoffer har vært flink og hjelpe til med middagen...Henrik er i full fart selv med gips, beundringsverdig!...med andre ord en aktiv helg, synd Stig ikke har tatt noen bilder av noe av dette...

...jeg dro til Bergen fredagen, først til Hufthamar - for så bybussen over på fergen til Krokeide...da jeg ankom Bergen var det bare å finne utstyr, for så å komme seg på toget til Ål...


...vi passerte Finse på 1222 m.o.h....
Her rigges det til Skarverennet lørdag.


...det er endel snø igjen på fjellet...


...etter en natt på Ål, var jeg klar for min debutt i Skarverennet - riktignok på jobb i toget...
Vi dro fra Ål kl 0530, vi hadde faktisk med oss endel folk - men det var jo på Geilo det ble ville tilstander...så masse folk, på den tiden av døgnet - folk er gærne!...vi kjørte trippelsett, og hadde en kapasitet på 1350 passasjerer - det ble så fullt at eneste mulighet for selv å bli med var å gå direkte inn i førerrommet... :-)


...hver sine lyster sier nå jeg, massevis av folk startet i 07-tiden på morningen - da de fleste en lørdags morning ligger langt under dynen...vel,dette bilde er fra andre gangen jeg var på Finse, sjekk det været - det sprakk opp...og ble et fantastisk vær!...


...på vei til Ustaoset, her kjører vi forbi Finse etter at vi har stått en drøy time på Fagernut - det er inne i tunnelen ved Finse (...tror ikke det er mange av mine kollegaer i Oslo som kan si de har sjekket ut nødrommet v Fagernut...).
Fantastisk vær, masse folk og god stemning!







...det var en utrolig flott tur fra Finse og ned til Ustaoset, bare se på disse bildene - helt spektakulært!...


...på Ustaoset endte min aktive tjeneste, her er "monster toget" jeg assisterte i - jeg var i det midterste settet...


...ut på tur, aldri sur!... :-)


...det ble passreise tilbake til Bergen, på komfort - her et stopp på Haugastøl...

- Jeg var tilbake i Bergen rett før kl 15, sjekket inn på Terminus - shoppet litt før jeg traff Randi, mammaen hennes og Øystein kl 18 på Friday's...der spiste vi og koste oss skikkelig!... :-)
Jeg jobbet søndagen også, før jeg tok båten fra Bergen kl 1630 - da kom jeg bare til Hufthamar...så Stig, Kristoffer og Lasse kom og hentet meg med Frida...det var nærmest stuegulv på Møkstrafjorden, og fine forhold - den største utfordringen var å komme seg i båten fra kaien der...det var lavvann, og da ble det plutselig litt langt ned til vannet - og båten...hu mor, i full uniform - måtte ned på alle fire...klamret meg fast i traktordekkene på utsiden av kaien - og ba en stille bønn...men, det gikk bra - jeg kom meg i båten etter litt om og men...sikkert et lystig syn for andre å se... :-)

- I dag var vi på Eidsbøen for å svømme igjen med skulen, ungene er skikkelig flinke - det er en fryd å se på dem!...
Limelight film og tv sendte et nytt filmteam til oss i dag, Lasse og jeg tok dem i mot på kaien - de siste opptakene til dokumentarserien skal på tape iløpet av kvelden og morgendagen...


...her skal Stig og jeg "grilles"... :-)


...nye, hyggelige folk - vi jobbet bra i lag, og fikk gjort unna en hel del i kveld...
Det blir mere filming imorgen, da er vi ferdig med vårt bidrag - da gjenstår det bare redigering...og så får vi bare glede oss til høsten, når serien kommer på tv - skrekk og gru!...nå er det ingen vei tilbake...

Ingen kommentarer: