Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

fredag 9. august 2013

Aktive dager i fjellheimen... :-)

...etter en deilig uke på Møkster, ventet hverdagen for Stig og meg - med 3 dager på jobb... Kristoffer ble igjen på Møkster, de 2 minste kjørte vi ut på landet til farmor og farfar...
Stig og jeg fikk tatt oss en sykkeltur, ellers gikk tiden med til jobbing, vasking av klær - og pakking på nytt...
Onsdag 31.juli, var bilen pakket - og vi klare for avreise kl. 15...vi hadde som mål å rekke toget til Kristoffer, som skulle ankomme Geilo stasjon kl. 18.57 - og vi rakk det, super timeing - vi ankom Geilo st. 5min før toget kjørte inn på stasjonen... :-)

Her kommer en oppsummering av en super langhelg på fjellet;

...fornøyd gjeng... :-)
Torsdagen syklet vi fra Haugastøl til Finse, og tilbake igjen - det ble drøye 55km...

...utedo...
Den kom som bestilt, akkurat da Lasse måtte "bommelom"...

...vi kom litt lengre denne gangen, enn for 6-7 uker siden...da rastet vi ved Tunga, denne gangen var det ikke tunge snøpartier å forsere - så det gikk fint å sykle til denne kafeèn ca. 1 mil før målet vårt Finse. Som dere ser, så hadde vi supert sykkelvær - ingen nedbør...og tidvis mye sol, og noen skyer - helt perfekt!... :-)

...snøfangere...

...Finse i sikte...
Kristoffer har allerede kommet frem, man kan se Henrik og Lasse sykle på veien - Stig og jeg er hakk i hel... :-)

...fornøyd gjeng!...
...vi nådde målet, det er ca. 28 km fra Haugastøl til Finse - men bare 222 høydemeter...

...gutta på dresin...

...DNT sin Finsehytte, med deler av Hardangerjøkulen i bakgrunnen...

...utsikt over til Finse stasjon, fra DNT sin Finsehytte...

...uten mat og drikke, duger heltene ikke...
Ikke hver dag man raster i slike naturskjønne omgivelser...

...spektakulær solnedgang!...
Vi har vært utrolig heldige med mange flotte solnedganger, og måneskinnsturer i løpet av ferien i år... :-)

...downhill i Geilolia!... :-)
Fredagen var det klart for en fartsfylt dag i slalombakken - på sykkel!...

...sikkerhetsutstyr...
Det var litt av et utstyr vi skulle bekle oss med... :-)

...guttaboys klare for action... :-)

...Stigen òg!...

...sykkelanordning...
Hver 10. heis var omgjort for sykkeltransport, det gikk max 3 sykler på om gangen...

...eldst og yngst klare til dyst!...

...hu mor er enn så lenge, noe skeptisk...

...første tur opp i stolheisen...

...Kristoffer og Henrik ventet på toppen...

...alle klare for første tur, yeee-ha - dette blir gøy!

...det var 4 forskjellige løyper, men vi som nybegynnere ble anbefalt løype 4 - Andakonda...

...full fart...

...vi ventet på hverandre underveis, og så på hverandre... :-)

...Stig, Henrik og Kristoffer ble veldig gode på å få syklene på heisen...

...samlet på toppen av bakken / heisen...
Kristoffer er nr. 2 fra venstre på det øverste bilde, jeg er nr. 2 fra venstre på det nederste...

...Henrik, Kristoffer og Stig...

...fornøyd...
Det var ikke bare barna/ungdommen som syntes dette var gøy... ;-)

...Henrik, Kristoffer og Stig på et annet hopp lengre nede i løypen...

...mini-poc...
Mens de 3 store gutta var ganske tøffe i løypa, valgte andre å gå rundt hinderet - for så å sykle ned "unnarennet"...for å si det sånn, det var ikke bare Lasse som gjorde det...det ser kanskje ikke så skummelt ut på bilde, men da man sto på toppen av hoppet - så man hvor bratt det var...

Lasse var super flink, og tålmodig - i litt for stort utstyr, og med en mye "dårligere" sykkel enn oss andre...de fulldempede syklene fantes ikke i hans str, så han hadde en vanlig off road-sykkel med kun dempere foran... (neste gang/år...blir det andre boller vennen, da er du stor nok til de "ordentlige" syklene...).

...aktiv dag, med full rulle!...
Stig hadde gps'n på seg, så vi kjørte faktisk 2,2 mil på sykkel denne dagen også - men det var jo bare nedoverbakker...ikke som dagen føre, hvor vi måtte sykle oppoverbakkene også... :-)
Men faktisk, det var mere slitsomt enn jeg hadde trodd - og med alt det utstyret vi hadde på oss, ble vi ganske svette!... :-)

...vi dro en tur til Geilo-city, før vi vendte nesa hjem til hytta - i strålende vær...

...søtt skilt...
Måtte bare ta bilde av dette skilte, syntes det er litt søtt - det var ingen overveldende fare for skigåere denne helgen... ;-)

...da vi kom tilbake til hytta, dro Stig og Lasse på fisketur - de 2 andre gutta plana ut på sofaen med hvert sitt Aftenposten Junior...mens hu mor lagde middag...

...lørdagen var været litt så der, og ungene hadde lyst til å gjøre noe annet enn å sykle - Stig og jeg overrasket dem med Gocart-kjøring på Dagali... :-)

...det var litt forberedelser her også, på med regntøy - baklavaer, og hjelm... :-)

...Stig og jeg var også med...

...brum, brum...
Full fart, gutta storkoste seg - hu mor også!... :-)

...etter gocart'en var det klart for en fisketur i fjellvannet rett bak Idabu, hytta "vår"...

...tid for spikking...

...fiskeren...
Stig storkoser seg når han kan ta frem fiskestangen sin, fangst ble det riktig nok dårlig med denne gangen...

...sprekker opp...
Plutselig sprakk skyene opp, og det ble tid for...

...bading... :-)

...Lasse er desidert den tøffeste av gutta når det gjelder bading... :-)

...stemningen er høy...
Man har det ikke mere gøy enn man gjør det til selv...

...Lasse blir lei av å vente på Kristoffer og Henrik, så han spruter litt på dem - og får igjen dobbelt så mye...

...Lasse stuper like godt uti igjen...

...verre er det med de 2 pysene her...

...de kommer ikke lengre uti enn dette...

...Stig derimot, sto løpet helt ut - og tok seg en real dukkert i det friske fjellvannet... :-)

...krekling...

...blåbær...

...ørn?...
Var dette en ørn tro, den var i hvert fall stor - og småfuglene lagde mye leven for å skremme den bort...

...og vips, der sto Stig med fiskestangen igjen... :-)

...stemningsbilde...
...med Hallingskarvet i bakgrunnen...

...uværet er på vei...

...på vei hjem...
Fjellvannet var kaldt, så det var godt å komme seg i en varm dusj - og...

...plane ut i sofaen/godstolen...
Vi hadde nok en gang et kjempe fint opphold på Idabu, vi håper vi kan låne hytta igjen om ikke så altfor lenge - det er fremdeles masse å utforske i området...dessuten er det en veldig bra slalombakke rett over veien der... :-)

...hytta til fam. Fosse...
Søndagen byttet vi ut den planlagte sykkelturen, med et stopp hos fam. Fosse - vi ryddet oss ut av hytta...og pakket bilen, vendte nesen hjemover - men bare mot Ål, og etter hvert tok vi av ved Torpo...vi tok opp mot Oppheim, og Gaurhovd/Volelia...
Det siste stykket av veien hadde vi følge av Sander og Mathias på sykkel, slik at vi skulle finne frem - flinke gutter altså... :-)

...det tok ikke lange tiden før Sander, Mathias, Henrik og Kristoffer var ute på vannet nedenfor hytta i kajakker... :-)

...forsvant i sivet...
...åh, som de koste seg - Henrik dro på tur med Mathias og Sander...

...da det var 3 kajakker, måtte disse 2 - og Kristoffer (Kristoffer var jo uti, men da måtte Sander og Mathias dele en - ikke så lett å dra på utforskertur da...) vente med å padle til etter vi hadde grillet...

...2 gode venner!... :-)

...savnet hverandre...
Det er flere uker siden sist pga. ferietid, men de fant tonen med en gang!...

...Hallingskarvet i det fjerne...
Vannet rett nedenfor hytta, som jeg ikke husker navnet på nå - og som ungene padlet på... ;-)

...gutta tilbake etter langturen sin... :-)
Som sagt, så padlet Stine, Lasse og Kristoffer etter maten - da ble ikke hu mor med ned...men jeg sendte kameraet ned, i håp om at det skulle bli tatt noen bilder - det ble det dessverre ikke gjort...det kom et skikkelig uvær, ungene ble klissvåte - det var bare å skifte fra innerst til ytterst...etter et stopp på ca. 3 timer, vendte vi nesen hjemover for alvor - jeg måtte rekke og vaske litt klær...og vi måtte pakke for Kristoffer igjen!...

Kristoffer dro nemlig på treningsleir med Skeid mandagen, vi andre har kost oss hjemme denne uken - Lasse har bl.a. vært 3 dager på AKS. Der har han truffet flere av vennene sine, han hadde med seg Kasper hjem på tirsdag - da hadde de vært på tur med AKS før på dagen...onsdag hadde de kunstner dag, med forskjellige aktiviteter - og torsdag var de på Norsk Maritim museum...det syntes Lasse var ekstra stas, han kom også hjem med en selvlagd båt - den var kjempe fin!... :-)
Henrik har truffet Fredrik igjen, endelig - etter mange uker seperasjon pga. ferietid...de har vært på Bekkestua, Henrik har ligget over hos Fredrik - vi var alle der på grillingsmiddag på onsdag...i deilig sommervær... :-)
I går var det ikke fullt så fint vær, da åpnet alle sluser seg - men fam Bratberg, med Henrik på slep - dro på sopptur i skogen... :-)
Mens Stig og jeg har måtte jobbe, men nå driver jeg med pakking igjen - sommerens store "greie"...vi har fartet og reist så mye i sommer, og da følger jo denne pakkingen med...nå er vi snart klare for en helg i Sandefjord, på Langeby Camping - Kristoffer sin treningsleir går over til å bli cup...så vi, og mange andre fotball-familier tar turen nedover...det er meldt forholdsvis fint vær, håper det slår til - vi skal jo bl.a. være rett ved sjøen... :-)
Lasse har badet så mye i sommer at han har fått betennelse i øregangen, men vi har vært hos lege - og fått øredråper...så han er klar for mere bading!... :-)

En riktig god helg til alle, vi har en uke igjen før skolen begynner - den skal bl.a benyttes til sommerskole med Rye sykkelklubb for de 2 minste, Kristoffer blir vel for det meste på Skeidbanen vil jeg tro...

FORTSATT GOD SOMMER ALLE SAMMEN!!!!